Old school recensioner vs. reflektioner på instagram stories. Kritiska strategier på bloggar och i sociala medier

Den 14 februari 2019 ordnade Ifff och Fria Seminariet i litterär kritik seminariet Kritik i foajén – för det nya tjugotalet på teater Viirus. Först ut på scenen var ett panelsamtal mellan Julia Wickholm, Kaneli Johansson och Hanna Ylöstalo. Ingången till samtalet var att kritiksamtalet i sociala medier inte längre kan betraktas som perifert. Upplägget på sociala medier saknar ekonomiskt och redaktionellt stöd, och "kritikernas" auktoritet kan ifrågasättas. Sociala medier integrerar ändå bild, rörlig bild och mötet mellan kritikern och kritikläsaren på ett betydelsefullt sätt. Julia började med en röd bok hon köpte och började dokumentera sina läsupplevelser i. Snabbt hittade hon sin egen form på instagram. Hon har inte skrivit traditionell dagspresskritik och lockas inte heller av det. Kritiken på sociala medier har sin frihet och obundenhet eftersom man gör det för nöjes skull och kan lägga av när som helst. Frågan om offentlighet påverkar samtligas beteende – på bloggar känns det som om tonen får vara personligare och friare. Hanna funderar på om det kanske är så att some-kritik ligger närmare känslorna, att det på gott och ont skapas ett avstånd då en traditionell recension skrivs. Det är fint att omdömen om böcker i sociala medier kan vara ofullbordade och råa, säger Kaneli. Då Kaneli genom studierna i litteraturvetenskap fick frågan om att recensera ville först inte skriva recensioner i tidningar, hon kände att det var ett stort ansvar. Nu blev det ändå så att hon småningom började skriva. Det kan finnas en illusion av att kritik i små tidningar eller på nätet är mer avskilda och inte får lika stort fokus som recensioner i de största dagstidningarna eller på Yle. Särskilt i lilla Svenskfinland påverkar frågan om synlighet hur en skrivit kritik. Det kan vara uttryckssättet som får en att inte ta ett bokomdöme på allvar. Som en bild tilltalar dig, behöver också texten tilltala dig, säger Hanna. För Julia är det tydligt att hon etablerat ett förtroende för vissa konton hon följer. Dem litar hon på i större grad än andra.På frågan om ett utopiskt scenario för kritiken säger Kaneli att kritiken bör uppskattas mera och kritiker bör få skäligt betalt. Julia tycker läget på det stora hela är rätt bra – det finns både frodig och fri kritik på nätet men sen finns det också old school-kritik. Hanna efterfrågar en kritik i sociala medier som kunde vara mer kurerad och ha ett större anspråk.

Julia Wickholm, @thelittlefriend, bibliotekspedagog, genusvetare, skriver bokbloggen Litterarum på Hbl. Kaneli Johansson, @kaneliida, @arhundradetsbokklubb, litteraturvetare, medlem i Århundradets bokklubb, frilanskritiker. Hanna Ylöstalo, @hannasofiay, litteraturvetare, skrivit artikeln Kritiken i instagramflödet.

Föregående
Föregående

Kanske kritiken ändå krisar en smula?

Nästa
Nästa

Kritik i foajén – för det nya tjugotalet