Elva texter tävlar om titeln Årets kritiska text 2022
Elva texter har kvalat in till slutskedet av tävlingen Årets kritiska text, som i år ordnas för tredje gången av projektet Kritikbyrån (finansierat av Svenska kulturfonden). Vi letar efter den bästa konstkritiska texten publicerad i finlandssvensk media 1.11.2021–31.10.2022. Priset är en summa på 1 000 €. Domare för årets tävling är författaren och översättaren Sirpa Kähkönen.
Under nomineringsprocessen efterlyste Kritikbyrån klarsynta, roliga, kontroversiella, djupgående och lyskraftiga kritiska kulturtexter som publicerats i finlandssvensk media under det senaste året. I år kunde man endera nominera en favorittext eller att skicka in ett eget bidrag. Deadline för att lämna in ett bidrag var den 31.10.2022 och sammanlagt fick vi in 64 nomineringar, vilket var nytt rekord (de föregående åren nominerades 40 respektive 31 stycken bidrag). Bland nomineringarna fanns 58 unika kritiska texter, om 54 unika konstverk eller fenomen, skrivna av 43 unika kritiker.
Nu har domare Sirpa Kähkönen sammanställt en shortlist på de elva intressantaste bidragen som lämnats in. Vinnaren koras den 1.12 klockan 19 under prisceremonin på Jackie Bar på Stora Robertsgatan 21 i Helsingfors. Välkommen att fira alla fantastiska kritiska texter som skrivits i år! Sirpa Kähkönen meddelar vinnaren klockan 19.30, varefter vi får lyssna till en uppläsning av det vinnande bidraget. Kvällen fortsätter med avslappnad samvaro, så du är varmt välkommen även om ditt namn inte fanns med på shortlisten den här gången. Kritikbyrån bjuder på skumppa.
Sirpa Kähkönens kommentar om valprocessen:
”Det var en stor ära för mig att läsa årets kritiska texter. Jag njöt av varenda text och kände mig privilegierad: texternas variation och höga intellektuella standarder gav näring för tankar och också framtidshopp – det finns fortfarande kritisk granskning, eldsjälad analys och, inte minst, entusiasm.
Uppdraget blev svårt. Var och en av texterna var klok och insiktsfull. Vissa var passionerade också. I valet betonade jag betraktelsesättet, synvinklar och en viss våghalsighet – förmågan och viljan att berätta varför konstverket resonerar i själen och kroppen. Det var också självklart att det skulle finnas både små och stora medier på listan.
En viktig grupp av texter var kritik om kritiken själv. Det fanns flera texter om detta viktiga ämne och de borde faktiskt vara ihopsamlade och tillgängliga för både konstnärs- och kritikerkåren och den stora allmänheten.
Jag valde elva fina texter. Men alla nominerade var underbara att läsa.”
Genom tävlingen hoppas vi kunna lyfta fram recensioner och andra kritiska texter som skrivs i finlandssvenska medier och värna om den analytiska kulturtexten som genre.
De elva texter som kvalat in på shortlisten är (skribenter i bokstavsordning):
Michel Ekman: ”På spaning efter Marcel Prousts roman”, i Nya Argus nr 7–8 / 2022.
Roland Ingelin: ”Djurisk prosalyrik som minst sagt imponerar”, i Lysmasken 8.4.2022.
Henrik Jansson: ”Virtuost och vackert om att äta och spy”, i Hufvudstadsbladet 16.4.2022.
Mats Liljeroos: ”Pekka Kuusisto och Antti Auvinen tar tempen på en sargad planet”, i Hufvudstadsbladet 28.3.2022.
Camilla Lindberg: ”När ingen vill betala för att folk ska tänka”, i Lysmasken 30.9.2022.
Mio Lindman: ”En kos andetag”, i Ny tid 3.6.2022.
Petter Lobråten: ”Kärleken får mig att återvända till kyrkan”, i Ålandstidningen 15.2.2022.
Elliot Lundegård: ”Hoppets visdom – All About Love. New Visionsav bell hooks”, i Nya Argus nr 7–8 / 2022.
Sara Nyman: ”Smärtpunktens täcknamn – Steve Sem-Samberg: Theres”, i Nya Argus nr 7–8 / 2022.
Alexander Öhman: ”Om tystnaden på bild”, i Ny tid 19.09.2022.
Mia Österlund: ”Med sällsynt känsla för elvaåringars mörker”, i Hufvudstadsbladet 29.9.2022.
För frågor kring tävlingen, kontakta gärna:
Daniel Wickström
Kritikbyråns kritikombud
Tel. +358 40 220 6716